wychowaj szczęśliwe dziecko

Profesor Marta Bogdanowicz upowszechniła pojęcie „dziecko ryzyka dysleksji”, którym określiła dzieci od okresu poniemowlęcego do mniej więcej 8 lat zagrożone dysleksją. Najbardziej narażone na wystąpienia tego zaburzenia są dzieci z:

  • nieprawidłowo przebiegającej ciąży i porodu (niska waga, zły stan fizyczny itp.);
  • rodzin, w których występują opóźnienia w rozwoju mowy, leworęczność, dysleksja;
  • dysharmonią psychomotoryczną.

Zagrożenie „ryzykiem dysleksji” mogą zidentyfikować jako pierwsi rodzice i nauczyciele przedszkola. Wczesne symptomy wskazujące na ryzyko dysleksji z zakresu:

1) sprawności ruchowej całego ciała (motoryka duża) to np.:

  • trudności z utrzymaniem równowagi, z bieganiem,
  • niezdarność w ruchach,
  • nie lubienie zabaw ruchowych,
  • trudności w nauce jazdy na rowerku trzykołowym, hulajnodze,

2) sprawności ruchowej rąk (motoryka mała) to np. trudności z:

  • samoobsługą np. zapinaniem guzików, sznurowaniem butów,
  • zabawami manipulacyjnymi tj. nawlekanie korali, ze trzymanie ołówka (naciskanie go za mocno lub za słabo),

3) koordynacji wzrokowo-ruchowej to np.: trudności w budowaniu z klocków, rysowaniu; wykonywanie rysunków prymitywnie, np. jako 3-latek dziecko nie umiało narysować koła, jako 4-latek kwadratu i krzyża, jako 5-latek trójkąta,

4) rozwoju lateralizacji to np.: używanie na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki, np. podczas rysowania, jedzenia,

5) rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej to np.: wykazywanie nieporadności w rysowaniu (rysunki były bogate treściowo lecz prymitywne w formie); trudności w składaniu puzzli, układanek,

6) rozwoju mowy to np.: nieprawidłowe artykułowanie wielu głosek; trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, zapamiętywaniem; zniekształcanie nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków; trudności z zapamiętaniem krótkich piosenek, wierszyków; nie radzenie sobie z wydzielaniem wraz z klaskaniem sylab ze słów, wskazywaniem rymujących się słów i tworzeniem rymowanek.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: