wychowaj szczęśliwe dziecko

W poprzednich odcinkach dowiedziałeś się jak wspierać swoje dziecko w nauce, dziś chcę żebyś pomyślał, czego unikać. Jako przykład podam język angielski, ale ma to również zastosowanie do innych przedmiotów szkolnych.

Zastanów się, co dla dziecka oznacza twój komunikat:

   „ Ja ci nie pomogę w angielskim, bo go nie umiem. Musisz sobie poradzić sam. Ja się uczyłem rosyjskiego/niemieckiego, a angielskiego nie znam wcale”.

 

W ten sposób przekazujesz dziecku informacje, że język angielski jest OBCY, nieznany, niezrozumiały, trudny- bo skoro nawet mama (lub tata)- czyli osoba dla dziecka najważniejsza, najmądrzejsza- go nie zna, to coś w tym musi być. Jeśli nawet moja mama tego nie wie, to ja już na pewno się nie nauczę. Mama mi nie pomoże, zostaję z tym sam, więc na pewno sobie nie poradzę. Skoro rodzice tyle lat żyją bez znajomości angielskiego i dobrze sobie radzą, to mi też nie jest on potrzebny.

Wnioski: język angielski jest trudny(=głupi), niepotrzebny, nie dam rady się go nauczyć.

Z taką sytuacją spotykam się w szkole nagminnie. Zajmuje mi dużo czasu i energii, żeby przekonać dziecko, że jest inaczej niż myśli, ale często jest to wręcz niemożliwe (biorąc pod uwagę warunki szkolne).

Co zatem robić, by nie zniechęcać dziecka do nauki, skoro samemu jest się zrażonym?

  1. Twoje obawy i frustracje są tylko twoimi odczuciami. Dziecko pewnie ma inne wrażenia. Nie wmawiaj mu więc tego, czego nie czuje.
  2. Nie psuj swojego autorytetu mówiąc, że czegoś nie jesteś w stanie zrobić, że coś cię przerasta. Można mieć problem, ale na każdy problem jest rozwiązanie, tylko trzeba je znaleźć.
  3. Zastanów się wspólnie z dzieckiem, jakie korzyści będzie miało, kiedy już nauczy się j.angielskiego. Wypiszcie je na kartce (rozumie teksty ulubionych piosenek, dogaduje się na wakacjach, może korzystać z międzynarodowych stron www itp.)
  4. Postarajcie się wspólnie dostrzegać ile j. ang. jest wokół was. Zauważcie napisy na ubraniach i sprzętach, etykiety, nazwy firm itp. Możecie przetłumaczyć najczęściej spotykane, np. Co oznacza napis na twojej ulubionej koszulce?

 

Wkrótce okaże się, że angielski jest wszędzie, a jego znajomość ułatwia życie.

O tym jak się go uczyć dowiesz się z mojego blogu Tęczowe Techniki Szybkiej Nauki

Skomentuj

